درمان کجی آلت

پیرونی یا کجی آلت تناسلی به معنای وجود یک انحنا در آلت تناسلی شما در هنگام نعوظ است. درمان کجی آلت در سنین مختلف و با روش‌های متفاوتی انجام می‌شود که در ادامه به بررسی هر یک خواهیم پرداخت. بدن شما منحصر به فرد است؛ بنابراین، آلت تناسلی شما از نظر اندازه یا شکل با سایرین یکسان نیست.

در این مقاله می خوانید

درمان کجی آلت تناسلی

در هنگام نعوظ ممکن است آلت تناسلی شما صاف باشد یا به طرف بالا، پایین یا هر جهت دیگری، خمیده شود.

اگر وجود انحنا در آلت تناسلی برای شما یا شریک جنسی‌تان آزاردهنده است و در حین رابطه جنسی احساس درد می‌کنید، نیاز به درمان دارید؛ برای درمان کجی آلت، باید حتما به جراح و متخصص اورولوژی مراجعه کنید. در چنین شرایطی بهترین و سریع ترین درمان جراحی کجی آلت تناسلی است.

علت ابتلا به کجی آلت تناسلی

انحنای آلت تناسلی معمولاً بین 5 تا 30 درجه است. انواع انحنای آلت تناسلی عبارتند از:

۱. انحنای مادرزادی آلت تناسلی

این نوع انحنا در آلت تناسلی از زمان تولد وجود دارد. اکثر مردم تا زمانی که به بلوغ نرسند متوجه انحنای مادرزادی آلت تناسلی خود نمی‌شوند. البته جای نگرانی نیست و امکان درمان کجی آلت وجود دارد.

۲. بیماری پیرونی

بیماری پیرونی زمانی اتفاق می‌افتد که آلت تناسلی شما در سنین بالاتر خم شود. دقیقا مشخص نیست چه چیزی باعث بروز بیماری پیرونی می‌شود. برخی از پزشکان معتقدند که این مشکل ممکن است پس از آسیب رسیدن به آلت تناسلی شما ایجاد شود؛ اما اکثر افراد مبتلا به بیماری پیرونی هیچ آسیب خاصی را به خاطر نمی‌آورند. درمان کجی آلت تناسلی معمولا با جراحی صورت می‌گیرد.

درمان کجی آلت تناسلی در نوزادان

درمان کجی آلت در نوزادان چگونه انجام می‌شود؟ انحنای مادرزادی آلت تناسلی که با نام علمی chordee شناخته می‌شود، وضعیتی است که در برخی از نوزادان پسر تازه متولد شده مشاهده می‌شود. هنگام تعویض پوشک کودک، ممکن است متوجه انحنای آلت تناسلی او شوید. اما بسیاری از مردم تا زمانی که به بلوغ نرسند و نعوظ نداشته باشند، متوجه نمی‌شوند که چنین مشکلی دارند.

اکثر انحناهای مادرزادی آلت تناسلی، خفیف هستند و نیازی به درمان ندارند؛ اما در موارد شدیدتر، ممکن است در بزرگسالی باعث احساس درد شود یا بر عملکرد جنسی فرد تاثیر منفی بگذارد. همچنین می‌تواند بر توانایی فرد در حین ادرار کردن نیز تأثیر بگذارد. در این موارد ممکن است جراحی لازم باشد.

معمولاً پزشکان برای درمان کجی آلت جراحی در اوایل دوران کودکی (حدود 2 سالگی) را توصیه می‌کنند. این به این دلیل است که ترمیم آلت تناسلی و ادامه رشد آن قبل از بزرگسالی آسان‌تر است.

درمان کجی آلت تناسلی در پسران (نوجوان)

درمان کجی آلت در پسران منحصراً با عمل جراحی امکان‌پذیر است. انتخاب روش جراحی به سن بیمار و دلیل ایجاد انحنا بستگی دارد. با توجه به حساس بودن جراحی و همچنین تکنیک‌های بسیار متفاوتی که در درمان استفاده می‌شود، لازم است جراحی توسط جراح متخصص در زمینه جراحی ترمیمی اورولوژی انجام شود.

در کودکان یا نوجوانان، متداول‌ترین روشی که برای درمان کجی آلت تناسلی مورد استفاده قرار می‌گیرد، بازسازی یکی از غلاف‌های آلت تناسلی با لایه‌برداری آن برای اصلاح انحنا است. در بزرگسالان، اگر منحنی به دلیل بیماری پیرونی یا شکستگی باشد، اصلاح ناهنجاری معمولاً با پیوند صورت می‌گیرد.

علت آلت رو به بالا

در هنگام نعوظ، خون به فضاهای اسفنج مانند داخل آلت تناسلی سرازیر می‌شود و آن را منبسط و سفت می‌کند. در افرادی که با مشکل کجی آلت مواجه هستند، این فضاها به طور یکنواخت منبسط نمی‌شوند. علت بروز این اتفاق به دلیل وجود تفاوت‌های رایج در آناتومی آلت تناسلی است. قبل از درمان کجی آلت باید با دلایل بروز این مشکل آشنا شویم. دلایل خم شدن آلت تناسلی می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

درمان کجی آلت

هزینه عمل پیرونی

همانطور که گفتیم درمان کجی آلت با جراحی امکان‌پذیر است، اما هزینه عمل مشخص نیست. هزینه عمل پیرونی یا همان انحنای آلت تناسلی بسته به نوع و میزان انحراف می‌تواند متفاوت باشد. علاوه بر این، سن بیمار نیز بر هزینه عمل اثرگذار است؛ زیرا همانگونه که پیش از این اشاره کردیم، بهترین زمان برای جراحی، ۲ سالگی است. هر چه سن شما بیش‌تر باشد، پیچیدگی عمل و خطر آن نیز بیش‌تر است و در نتیجه باید هزینه‌ی بیش‌تری بپردازید.

جراحی کجی الت

به منظور درمان کجی آلت، متخصص اورولوژی ممکن است جراحی را برای برداشتن پلاک یا کمک به صاف کردن آلت تناسلی در حین نعوظ توصیه کند؛ به ویژه زمانی که نعوظ یا مقاربت یا هر دو دردناک هستند. پزشکان توصیه می‌کنند تا زمانی که پلاک و انحنای آلت تناسلی شما تثبیت نشود، جراحی انجام ندهید.

پیوند زدن

در این جراحی، اورولوژیست پلاک را برمی‌دارد و آن را با تکه‌ای از بافتی که از قسمت دیگری از بدن شما گرفته شده است، مانند پوست یا ورید پای شما، جایگزین می‌کند.

پلیکاسیون

در این روش، اورولوژیست شما تکه‌ای از تونیکا آلبوژینیا را از سمت آلت تناسلی که در مقابل پلاک قرار دارد برمی‌دارد تا به صاف شدن آلت تناسلی کمک کند.

کاشت دستگاه

اگر مردی مبتلا به بیماری پیرونی باشد، ممکن است ایمپلنت آلت تناسلی برای او در نظر گرفته شود. متخصص اورولوژی دستگاهی را در آلت تناسلی قرار می‌دهد که می‌تواند باعث نعوظ شود. این دستگاه می‌تواند به صاف شدن آلت تناسلی در حین نعوظ و رابطه جنسی کمک کند.

داشتن مقداری انحنا در آلت تناسلی در هنگام نعوظ طبیعی است. اما اگر این انحنا باعث درد در حین نعوظ یا رابطه جنسی شود، باید به پزشک مراجعه کنید. درمان کجی آلت معمولا با جراحی صورت می‌گیرد؛ بنابراین، پبشنهاد می‌کنیم حتما به یک متخصص در این حوزه مراجعه کنید تا از عواقب جبران‌ناپذیر، به دور باشید.

دکتر شهریار ناطق

دکتر شهریار ناطق متخصص ارولوژی،جراح کلیه، مجاری ادراری و تناسلی می‌باشند. دکتر ناطق موفق به اخذ بورد تخصصی ارولوژی در سال ۹۱ از دانشگاه علوم پزشکی تهران شدند. ایشان همچنین عضو انجمن ارولوژی اروپا، عضو انجمن ارولوژی ایران و مدیر گروه ارولوژی بیمارستان آتیه می‌باشند. دکتر شهریار ناطق با استفاده از دستگاه سنگ شکن برون اندامی، جراحی اندوسکوپی، جراحی لیزری سنگ کلیه به درمان و دفع سنگ کلیه می پردازند.

Instagram YouTube WhatsApp WhatsApp Telegram
شروع به تایپ کنید تا مطالب مورد نظر خود را ببینید.
منو